20 iulie 2012

Copywriting în reclamele româneşti



Jobul de copywriter, pe lângă creativitate şi imaginaţie, presupune şi abilitatea de a fi versatil, deoarece mediile pentru care vei scrie vor fi diferite. Spre deosebire de exprimarea în scris, reclama TV necesită o întreagă poveste, construită până la cele mai mici detalii, pe care copywriterul trebuie să le surprindă cât mai bine. 

 
La fel ca şi în cazul reclamei scrise, spotul trebuie să înceapă de la ideea de bază, care să evolueze fluid pe parcursul reclamei prin desfăşurarea unor acţiuni. Există spoturi care nu au foarte mult text, dar care au avut un grad de memorabilitate foarte ridicat. Textul simplu, dar cu o notă comică, a fost realizat astfel încât să transmită beneficiile produsului respectiv, iar consumatorul a reuşit să înţeleagă mesajul.


Majoritatea reclamelor beneficiază de un VO ( voice over ) care citeşte textul şi introduce consumatorul în povestea reclamei respective. Anumite reclame au un text foarte lung, însă datorită faptului că textul relatează cu exactitate povestea, într-o manieră clară şi logică, spotul capătă relevanţă pentru telespectatori. 


Sunt totuşi şi excepţii, de exemplu o reclamă mai veche de la Dorna, care datorită fundalului muzical, a imaginilor de efect şi cuvintele-cheie raportate foarte bine la imagini, a reuşit să se diferenţieze lejer de competiţie şi să transmită sentimente consumatorului.


Cu toate că este responsabilitatea regizorului, este foarte important ca muzica din spot să fie bine aleasă, să fie în armonie cu povestea reclamei în sine, pentru ca rezultatul să confere impresia unui tot unitar. Gabriel Brănescu spunea în cartea sa -mi banii tăi. Metoda de copywritingcă muzica şi efectele sonore reprezintă jumătate dintr-un spot. Un exemplu relevant ne este oferit de reclamele de la Orange, care au în general un fundal muzical foarte bine ales.


Aşadar, copywriting-ul în reclame este la fel de important ca şi cel din afişele publicitare. Prin urmare, munca dintre copywriter şi regizor trebuie să fie complementară, astfel încât spotul să capteze atenţia şi să transmită anumite sentimente consumatorilor.

Acest articol este preluat şi pe site-ul Romanian Copywriter.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Disqus for Copywriteritza