4 februarie 2013

Super Bowl 2013


Absenţa mea de pe blog e una justificată şi probabil o bănuiţi şi voi: sesiunea. Însă sper să mă revanşez cu toată nebunia generată de Super Bowl ediţia 2013. Locaţia evenimentului a fost Mercedes-Benz Superdome, în New Orleans. Anul trecut am analizat ce era relevant pentru mine, anul acesta o să fac la fel.

Cu siguranţă, fiecare dintre voi îşi aminteşte cel puţin o reclamă din toţi aceşti ani, în care Super Bowl a acaparat audienţa şi i-a făcut pe americani să stea cu sufletul la gură, secundă cu secundă. Este evident că această zi, îşi lasă amprenta nu numai asupra fotbalului american, dar şi asupra industriei publicitare. Şi anul acesta, creativii din industrie au plătit bani grei: aproximativ 4 milioane de dolari pentru 30 de secunde de publicitate, în care brandul să-i vorbească consumatorului, să- şoptească şi să-l atragă în lumea sa. Au fost branduri care au avut câte două reclame, cum ar fi: Coca-Cola, KIA, Pepsi, GoDaddy.com, etc. Unii au reuşit, alţii nu. De aceea, am făcut un top aleatoriu cu reclamele pe care le consider eu mai aproape de reuşită. Să trecem la treabă!

1. OREO

Spotul de la brandul Oreo mi se pare unul dintre cel mai reuşite. Este vorba despre o ceartă între oameni care se desfăşoară într-o librărie şi cum într-un spaţiu public de acest gen este recomandat să vorbim în şoaptă, la fel fac şi subsemnaţii. De fapt, partea aceasta mi se pare cea mai creativă şi mai amuzantă din toată reclama. De asemenea, brandul lansează provocarea "Biscuit or cream? Choose your side" şi pe Instagram. Pe lângă acest lucru, Oreo este singurul brand care a avut timing-ul perfect şi creativitatea de a posta pe Twitter o poză, imediat după o pană de curent în cadrul Super Bowl. (vedeţi în imaginea de mai sus) Apropo, biscuite sau cremă? :)


2. Volkswagen

Mai ţineţi minte reclama cu Darth Vader de la Super Bowl ediţia 2011? ( o găsiţi aici) Este una dintre reclamele mele preferate de la ei şi de fiecare dată când am ocazia o dau ca şi exemplu. Anul acesta, cei de la VW au prezentat spotul numit sugestiv "Get in. Get happy", iar în prim plan apare un tip care pur şi simplu încearcă să facă pe toată lumea să zâmbească. Mă amuză la maxim accentul său! Îmi place că brandul a mers pe valoarea aceasta şi eu ca şi consumator, îmi dau seama că transmit acest lucru fără prea multe eforturi. Ca şi o paranteză, maşina din reclamă este su-per-bă! :)


3. M&M

Pentru mine, M&M este un love brand şi chiar dacă reclama nu are o idee creativă ieşită din comun, este simplă şi mie mi s-a părut amuzantă. 


4. Audi

Intitulată "Bravery wins", reclama prezintă balul de la sfârşitul liceului, ocazie cu care un tânăr îşi face curaj să facă lucrurile pe care şi le doreşte cu adevărat. Cine nu ar avea curaj într-o maşină Audi? Curajul este valoarea care defineşte acest brand, reuşind să o evidenţieze prin această reclamă.


5. Toyota

Reclama "Let's go places" mi-a plăcut foarte mult, datorită copywriting-ului. Aparent, este un spot care merge pe o idee simplă, însă VO (vocea) şi textul m-a introdus în lumea lor. Mi-a rămas în minte această secvenţă: "Let's go places. Not just the ones you can find on a map, but the ones you can find in your heart."


6. Jeep

La fel ca şi reclama precedentă, acest spot ne spune o poveste. Iar mie îmi plac poveştile. Cu ocazia Super Bowl, brandul Jeep a mizat pe latura emoţională, povestind consumatorilor despre soldaţii americani plecaţi să lupte pentru ţara lor. Ideea reclamei face parte dintr-o campanie de strângere de fonduri numită "Operation Safe Return", pentru aceşti oameni care îşi sacrifică viaţa în fiecare zi pe câmpul de luptă. Cu acest spot, brandul şi-a arătat public sprijinul faţă de soldaţii aflaţi în misiune.


Marea dezamăgire pentru mine a fost brandul Coca-Cola, faţă de spotul reuşit din anul precedent, cel cu urşii polari.

Care reclamă de la Super Bowl v-a plăcut mai mult? Aştept părerea voastră în comentarii. 

P.S. Pe site-ul oficial al celor de la NFL, puteţi viziona toate reclamele şi chiar să vă votaţi favoriţii.

Spor la creativitate,

2 comentarii:

  1. Jeep atinge un punct sensibil in societatea americana, si mi se pare ca reclama asta are o doza prea mare de ipocrizie. Scopul reclamei e de a-si promova masinile si de a vinde cat mai multe unitati. Ori, sa profiti de ceva atat de tragic precum razboiul pentru a vinde ceva, e de-a dreptul incaceptabil. Sau poate ma insel eu si la fel ca in razboi, in publicitate totul e permis? Sper ca nu. Aa. si ce ne spune reclama asta despre produs? :)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Ai si tu dreptatea ta. E normal ca o reclama sa fie interpretata in mod diferit de la consumator la consumator.

      Eu nu am vazut asa spotul, ca profita de situatie. Eu vad reclama ca pe o poveste spusa foarte bine despre oamenii aia care isi sacrifica viata pentru tara lor si despre familiile lor. Au avut curajul sa apeleze la nationalism, un subiect destul de sensibil. De fapt, spotul tine de o campanie: http://www.jeep.com/en/operation_safe_return/ Voi preciza acest lucru si in text.

      Mersi de parere! :)

      Ștergere

Disqus for Copywriteritza